Lesgeven

Het is een tijdje geleden dat ik voor de klas stond, maar het gevoel is nu weer helemaal terug van weggeweest. Een standaard middelbare school lokaal, waar ondanks de ventilatie de lucht van zweet en schoolmeubilair blijft hangen.

Veel lijf en rumoer wat na de bel het lokaal vult. Vandaag geef ik voorlichting over christenmigranten in Nederland op een school die vrijwel helemaal wit is.
We doen ‘over de streep’. Als ik vraag of Nederland genoeg migranten opneemt, gaan ze allemaal bij ‘ja’ staan. ‘ Waarom?’ wil ik weten. Dat kunnen ze niet precies beantwoorden. Maar Nederland is vol, zoveel is duidelijk..

We kijken naar getallen en kaarten en redenen waarom mensen vluchten. Ze vinden het allemaal maar matig interessant.
Dan vraag ik een Myanmarese vluchtelinge die ik meegenomen heb, naar voren te komen. Dat vinden ze interessanter. Ze worden stil.
De vrouw begint te vertellen over de jaren dat ze op de vlucht op verschillende plekken in de jungle woonde. Dat ze niet naar school kon en niet leerde lezen en schrijven.

Ze vertelt over de soldaten die kwamen en dat ze alleen met haar blinde moeder en vier kleinere broertjes en zusjes een goed heenkomen zocht. Dat het eten toen op was. Haar gemoed schiet vol. Ze heeft het, zo klein als ze toen was, altijd onthouden. De honger en de eenzaamheid. En nu ze het staat te vertellen is het weer terug.

Het is nu zo stil in de klas dat je een speld kan horen vallen. Ze vertelt door over hoe ze door de Nederlandse regering werden uitgenodigd om te komen, dat er een huis voor hen was en dat ze nu kan lezen en schrijven en haar kinderen op school zitten. Ook in Havo 4, net als deze leerlingen.
Na haar verhaal is het tijd om vragen te stellen. En die komen er. De sfeer is omgedraaid. Het verhaal van haar leven opende een nieuwe wereld. Eentje waarin migranten niet langer wezens zijn die onze welvaart bedreigen, maar waarin migranten mensen zijn, net als wij.
En ik ben blij met de uitnodiging van deze school. Hier kan je niet jong genoeg mee beginnen.

Leave a Reply

Teaching

It has been a while since I was stood in front of a classroom, but the feeling is completely back now. A basic high school classroom, where even though there is ventilation, the smell of sweat and school furniture lingers in the air.

Many bodies and hubbub fills the room once the bell rings. Today I teach on Christian migrants in the Netherlands in a school which is almost exclusively white. We play ‘over the line’. When I ask whether the Netherlands takes in enough migrants, they all move to ‘yes’. Why? I’d like to know. They can’t exactly answer it, but the Netherlands is full. That much is clear.

We take a look at numbers, maps and reasons why people migrate. They only find it moderately interesting. I then ask a Burmese refugee who joined me to the classroom to come up in front. This they find more interesting, it becomes quiet.

The woman starts telling them about the years she lived in the jungle while on the run. That she couldn’t go to school and didn’t learn to read and write.

She tells them about the soldiers that came and that she alone with her blind mother and four smaller brothers and sisters tried to find a haven. That they ran out of food. She becomes emotional. She always remembers, as little as she was, the hunger and the loneliness. Now, telling these students, it all comes back.

It is so quiet in the class you could hear a pin drop. She continues telling them about how she got invited by the Dutch government to come, that there was a house for them and that now she can read and write and that her children are in school. In a HAVO4 class, just like these students.

After her story it is time to ask questions. And there are many. The mood has changed. The story of her life opened up a new world. One where migrants are no longer beings, threatening our welfare, but where migrants are humans, just like us. I am grateful to the invitation of this school. You can’t start young enough with these lessons.

WordPress › fout

Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.

Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.